odkaz na home

Zdraví začíná hluboko v útrobách

Lékaři, zejména ti celostně smýšlející, stále více zdůrazňují důležitost stavu našich střev pro naše zdraví, zvláště pro prevenci nejrůznějších poruch a nemocí. Pokud se necítíme dobře, pak nám očista a posílení střev bývají doporučovány jako bezprostřední součást léčby nebo aspoň jako doplňková terapie.

Trocha anatomie

Tenké střevo je hlavním místem v trávicí trubici, kde dochází k trávení a vstřebávání potravy. Jeho délka je asi 3-5 m a šířka 3-3,5 cm. Stěna tenkého střeva je složena z velkého množství záhybů, které vytvářejí další množství výběžků zvaných klky a mikroklky. Záhyby a výběžky zvyšují plochu střeva až 600krát, takže celkový povrch lidského střeva činí asi 300 m2.

Tlusté střevo je svalovitý útvar ve tvaru trubice a spolu s tenkým střevem tvoří větší část zažívacího ústrojí. Zajišťuje řadu funkcí, včetně dokončení trávicího procesu, který zahrnuje absorpci ve vodě rozpustných živin a syntézu určitých vitaminů. Tračník je zodpovědný za odstranění nestrávených zbytků z našeho těla a rovněž nás chrání před infekcemi a chorobami.

Vše začíná v prvním roce života

Se stavem našich střev úzce souvisí kvalita naší obranyschopnosti. Imunitní systém se vytváří již v raném dětství a jeho zdravá činnost závisí na potravě, kterou dítě přijímá do prvních narozenin. Střeva kojence jsou postupně osídlována bakteriemi mléčného kvašení a tím získávají první ochranu proti přemnožení choroboplodných zárodků. Mimořádně důležité je kojení, protože pouze bílkoviny mateřského mléka jsou pro první osídlení střev "správnými" bakteriemi optimální. Určující jsou také stravovací návyky matky během kojení. Pokud se matka stravuje nevhodně, zatěžuje i trávicí systém svého dítěte.

Zdroj síly a obranyschopnosti, nebo naopak

Dokud je střevní sliznice v pořádku, probíhá žádoucím způsobem tvorba pro imunitu potřebných imunoglobulinů a stejně tak i vlastní vyživování organismu z potravy. Jestliže dojde k narušení rovnováhy, trávení a vstřebávání živin a vitaminů se zhoršuje a obranyschopnost organismu prudce klesá. Dochází k množení nežádoucích plísní a k hnilobným procesům, které nastávají jak vlastními poruchami činnosti střev, tak i z důvodu vyměšování nežádoucích mikroorganismů. V takovém případě už ani ta nejvyváženější výživa nepřináší člověku posílení, protože potřebné látky nejsou vstřebávány, a navíc škodliviny pronikají skrze střevní stěnu do krevního oběhu a s krví do celého těla. Poškození střevní mikroflory se nazývá dysbióza. Zpočátku si jí ani nevšimneme, a to tím spíše, že její příznaky jsou někdy vlastním střevům vzdáleny. Neznalý člověk netuší, že např. kožní problémy, plísňová onemocnění, alergie či bolesti hlavy mají svůj původ hluboko v útrobách. Ani nesoustředěnost, únavu, poruchy spánku či podrážděnost a depresivní nálady nebýváme zvyklí spojovat se špatnou činností střev.

Co střeva nejvíc poškozuje

Kromě špatných stravovacích návyků (přemíra bílé mouky, cukru, kávy, tmavého čaje a alkoholu a nedostatečný příjem tekutin) do činnosti střev výrazně zasahuje užívání antibiotik a dalších syntetických léků (antikoncepční pilulky, chemoterapie, steroidy, kortizony…). Negativně působí také přetížení stresem, příliš velké psychické vyčerpání a nedostatek pohybu.

Co přináší zdraví

Zdravá střevní mikroflora je tvořena bakteriemi Lactobacilus Acidophilus a Lactobacilus Bifidus. Acidophilus je kultura užitečných bakterií přirozeně žijících ve střevě. Dojde-li z různých důvodů k jejich nedostatku, vzniká dysbióza a většinou i candidová infekce. Ve střevech se množí hnilobné bakterie, vznikají různé toxické látky, což má záporný vliv na celý organismus, vznikají záněty, kožní problémy, únava, dochází k přetěžování imunitního systému (zejména lymfatických uzlin, kde se pak mohou tvořit i nádory). K zachování i obnově zdraví ve střevech tedy patří konzumace mléčných kvašených potravin vyrobených mléčným kvašením právě pomocí výše zmíněných kultur. Obsahují je např. některé jogurty, mléčné kvašené nápoje, lze je koupit také v tabletové formě (např. na www.prirodnileciva.cz)

Efektivní je také mléčně kvašená zelenina, jako např. dlouhodobě kvašené zelí nebo krátkodobě kvašené druhy nejrůznějších zelenin (tzv. pickles). K dalším přirozeně kvašeným potravinám patří fermentovaný sojový sýr tempeh, speciálně upravené sojové boby natto a také přirozeně fermentovaná sojová pasta miso a sojové omáčky Shoyu a Tamari.

 

Salát z mléčně kvašené zeleniny

Můžete použít zelí obou barev, cibuli, papriku, mrkev, ředkev, červenou řepu a případně i jablka, vždy asi pět druhů ve stejném poměru. Kořeníme dle chuti (sůl, nové koření, pepř, bobkový list, pro ostřejší variantu možno přidat 1 chilli papričku). Zelí nakrouháme na nudličky, krátce povaříme. Papriku a cibuli nakrájíme na slabá kolečka. Kořenovou zeleninu a jablka nastrouháme na nudličky. Vše promícháme. Na spodek sklenice položíme 5 kuliček pepře (příp. chilli), 1 nové koření a bobkový list. Naplníme zeleninovou směsí 3 cm pod okraj sklenice, sklepeme a zalijeme nálevem obsahujícím 1 litr vody a 30 g soli. Zakryjeme volně víčkem a necháme v teplé místnosti 10 dní kvasit. V případě vypaření nálev doplníme 1 cm pod okraj sklenice a opět řádně uzavřeme. Necháme ještě týden v teple dokvasit. Poté přemístíme do chladna a konzumujeme. Povrch musí být stále pod hladinou nálevu. Neskladujeme dlouho, zvláště žijeme-li v teplém bytě. Další recepty možno nalézt v biokuchařkách, např. v knize Radost z jídla od V. Strnadelové a J. Zerzána.

 

Kromě toho lze na trhu objevit ještě celou řadu dalších výrobků přímo podporujících správnou činnost střev, k nimž patří sušená syrovátka, která vzniká jako vedlejší produkt při výrobě sýrů nebo tvarohu. Jedná se o žlutozelenou tekutinu, jejíž barva je dána mléčným vitaminem laktoflavinem. Obsahuje minerály a mnoho kvalitních bílkovin, včetně důležitého laktoferinu, schopného vázat a transportovat železo, ve vodě rozpustných vitaminů B1, B2, B6, B12, E, C a mléčného cukru laktózy. Podporuje peristaltiku střev, pomáhá proti zácpě (pije se 1-2 sklenice chladné syrovátky na lačno). Při redukci váhy napomáhá spalování tuku ve svalech, zásobí organismus minerály a snižuje pocity hladu. Vhodná je i při ekzémech a lupence. Pomáhá odvádět toxické látky z organismu, podporuje funkci ledvin a snižování hladiny cholesterolu, vhodná je i při snížené imunitě organismu. Díky vysokému podílu vitaminu B a vápníku má syrovátka pozitivní vliv na stavbu kostí a zubů. Může být cenným pomocníkem pro těhotné ženy a kojící matky.

Psyllium (Jitrocel indický), jehož vyčištěné obaly semen jsou velmi bohaté zejména na rozpustnou vlákninu.

Zelený jíl, který má vysokou schopnost absorbovat toxické látky v organismu. Při průchodu trávicím ústrojím na sebe váže plyny, toxiny a další nepotřebné látky. Jíl na pročištění střev a trávicího traktu lze koupit v sypké nebo tabletové formě. Užívá se na lačno a doporučuje se jíst nebo užívat léky až za 0,5-1 hodinu potom. Nejúčinnější je kúra trvající 21 dní. Během této doby dojde k důkladnému pročištění celého trávicího traktu a sliznic. Může posloužit jako prevence v rodinách, kde se vyskytuje rakovina trávicího ústrojí, nebo ženám, které trpí na časté a opakované kvasinkové infekce gynekologického ústrojí a výtoky.Ve formě koupele zlepšuje kožní problémy.

Žitné či pšeničné otruby obsahují vitaminy skupiny B, E a stopové prvky. Na střeva působí jako jemná drátěnka, váží na sebe nečistoty a příznivě ovlivňují peristaltiku.

Vyzkoušejte osvědčené babské rady.

K nejznámějším regulátorům zácpy patří švestky, zejména vařené, pečené a sušené. Pomáhají také datle a fíky, o něco méně i meruňky a broskve. Pijte zeleninové šťávy - nejvíce pomáhá červená řepa a kysané zelí. Vynikajícím lékem je též odvar nebo macerát ze lněného semene. Připravíte jej pětiminutovým povařením 1 lžíce lněných semínek v půl litru vody. Správnému vyprazdňování pomáhá i salát z okurek s citronem, cibulí a zastudena lisovaným olivovým olejem. Za vyzkoušení stojí i lžíce medu rozpuštěná ve vlažné vodě a vypitá po ránu na lačno.

 

Vyšlo v časopise Aperio III/20006

Zpět na články

 

Úvodní stránka

Poradenství

Beratung

Vzdělávací činnost

Rozhovory

Články

Překlady

Vývoj člověka od narození
k počátkům dospělosti

Na cestě ke spokojenému porodu

Úvahy, postřehy a zkušenosti

Ankety

Web Rodina 21

Spolupráce s médii

Články mé dcery Alžběty

Rady porodních asistentek

Z ordinace pediatra

Spolupráce s Českým rozhlasem

Časopis Děti a my

Užitečné odkazy

Kontakt

AZRodina

UNIPA

TOPlist

Copyright © 2006-2016 Eva Labusová / Design: Jitka Drábková / Správa webu: Tomáš Weishaupt